משלוחים לכל חלקי הארץ

משלוח חינם בקנייה מעל 300 ש"ח

מאמרים ובלוגים

חוש הריח

חוש הריח

חומרים ניתנים להרחה כאשר הם נדיפים, חלקיקי חומר נפלטים אל האוויר, נישאים באוויר, כשאנו נושמים אוויר, חלקיקי החומר נכנסים לאף ומגרים את קולטני הריח.

בקולטני הריח הופך הגירוי לדחף עצבי העובר אל המוח, המשמעות מפוענחת: "זהו ריח לימון!",

 זהו ריח של בושם יוקרתי" "זהו ריח של חלב מקולקל !"
כיצד משפיע חוש הריח על ההתנהגות של בני האדם?

מחקר חדש ומעניין גילה כי אנשים שנחשפו לריח של חומר ניקוי החלו לחשוב על ניקיון, ואפילו התחילו לנקות את סביבתם, באופן בלתי מודע

ריח חוף הים, עוגת שמרים; ניחוח מתנשא באוויר עשוי להזכיר לנו חוויית ילדות חיוביות או שליליות, הידעתם שריחות יכולים להשפיע גם על התנהגות, לאו דווקא באופן מודע?

יש ריחות שמקלים על הנשימה (כמו עץ האורן) ויש ריחות שמשפיעים על הנפש, כמו לבנדר שיכול להרגיע ולהוריד מתח.

ריח לשיפור מצב הרוח

ריח מסוגל להשרות עלינו רוגע וביטחון, להמריץ אותנו ולהעניק לנו אנרגיה לעשייה, להכניס אותנו לאווירה רומנטית, לתת לנו השראה ליצירה, להחזיר אותנו בזמן....

"הריח הוא קוסם המעביר אותך מיד דרך אלפי מיילים, דרך כל שנות חייך" כתבה הלן קלר. חוש הריח המפותח שלה, היה מנגנון פיצוי שסייע לה להתגבר על אבדן חוש הראיה והשמיעה. היא יצרה עולם קסום משל עצמה שהניחוחות שיחקו בו תפקיד מפתח ועודדו אותה ליצירה.

לפי הרמב"ם ריח טוב של בשמים "חמים"  כמו המור, הענבר ועלי הבזיליקום, מחזק את הנפש.

כמו כן, לימון, תפוז, ליים,  ברגמוט, מנדרינה יכולים לעזור להגביר את מצב הרוח לשחרר מתח, דיכאון או כעס.

לפי הרפואה האלטרנטיבית (ארומתרפיה) ריח הלבנדר, וורד, ילנג-ילנג, או הקמומיל  גורמים לגוף לשחרר הורמונים המשפרים ההרגשה וריח ורדים יכול להוריד לחץ הדם ולהרגיע.

ריח אקליפטוס משפר הערנות

ריח כשיטת שיווק

השימוש בריחות הוא חלק ממערך השיווק והפיתוח העסקי של רשתות שונות ובמיוחד של רשתות האופנה. רבות מהן החליטו להפיץ ריח מסוים ברחבי החנות כמו לדוגמה ריח פריחת השקד. מדובר בריח זהה בכל אחד מסניפי הרשת המפוזרים בכל רחבי הארץ מדן ועד אילת.

לאט לאט הלקוחות נחשפים לריח הייחודי והוא מתקשר בתת מודע לרשת האופנה הספציפית. עם הזמן, לקוחות שמסתובבים בקניון מריחים בשלב כלשהו של השופינג את שובל הריח של פריחת השקד והם כבר מבינים שהם נמצאים בסמוך לסניף של הרשת הרלוונטית, גם אם לא הרימו את הראש ולא קראו את שם המותג המתנוסס מעל החנות.

מדובר בשיטת שיווק חדשנית שמטרתה לסחוף את הקהל פנימה לתוך החנות ללא תכנון מוקדם כדי שייחשף למוצרים החדשים ולטרנדים העכשוויים. מהרגע שהלקוח מצא פריט שמעניין אותו, מהר מאד הוא יגיע לחדר ההלבשה ומשם הדרך לקופה קצרה מאד. הריחות יוצרים הרבה רכישות לא מתוכננות ובכך מעלים את הפדיון היומי ברשתות הללו.

פירמידת הריח
נקראת בשם מקצועי (NOSE ) מרבד את הניחוחות בכל הרמוניה ריחנית שהוא יוצר כמו שמחברים תווים ביצירה מוסיקלית לכדי אקורד מושלם. לפיכך, אנו מכנים את מרכיבי הריח "תווים". כל שלב בהתפתחות הניחוח על פני ציר הזמן מקבל התייחסות בפירמידת הניחוחות.

מונח מקצועי שבו משתמשים להמחיש את עמידות הריח ואת אופן ההתפתחות שלו.

ב-30 דקות הראשונות אנו מריחים את ה"תווים העליונים" המכונים גם "תווי ראש". אלה המרכיבים הנדיפים והקלילים ביותר באקורד, כמו: הדרים, פירות מעודנים, פרחים עדינים, עלים ועשבים. לאחר כחצי שעה מתחילים לחוש את "תווי הלב"- התווים המעניקים לריח את המשפחה שלו. תווי הלב דומיננטיים כ-4 שעות  והם מכילים פרחים, תבלינים, עצים ופירות שונים. "תווי הבסיס", הם האחראים לעמידות הגבוהה ולחושניות של הבושם וניתן להריח אותם ימים ואף שבועות מרגע השימוש בריח.

ניחוח הוא עניין של גיאוגרפיה

הריחות שאנחנו אוהבים מעידים כאלף עדים על האישיות שלנו ועל בית הגידול והתרבות שבה גדלנו. חוש הריח שלנו "מאולף" על פי תבנית נוף מולדתנו ואכן, במחקרים בין תרבותיים נמצאו הבדלים משמעותיים ב"תרבות הריח" בין מדינה למדינה. בין שאר הממצאים נתגלה כי באוסטרליה המושפעת מתרבות חופים, קיימת העדפה מובהקת לניחוחות של ים ואוקיינוס. ברוסיה, קיימת חיבה רבה לניחוחות מתובלים עזים ובעלי נוכחות שניתן להסבירה על ידי מזג האוויר הקריר והממוזג רוב עונות השנה (ניחוחות עזים מתקבלים טוב יותר במזג אוויר ממוזג).

בהודו נוהגים לבשל ואף להתבשם בתבלינים עזים: כוסברה, צ'ילי אדום, קינמון והל הם מרכיבי בישום שכיחים.

ביפן, בישום יתר של הגוף  נחשב לחוסר נימוס בעוד בהודו ניחוח של עצים וקטורת הוא ניחוח מרגיע המקושר למדיטציה של אנשי רוח ודת.

המזג החם של הדרום אמריקנים מתבטא גם בניחוחות שהם אוהבים-  אקזוטיים, חמים ומלאי אנרגיה.

בישראל, המתאפיינת באקלים ים תיכוני יש העדפה לניחוחות רעננים המשתלבים טוב יותר עם חום ולחות. יחד עם זאת, הישראלים נושאים בתוכם את התרבות האוריינטלית של האזור ואוהבים להשתמש בניחוחות מתובלים וחושניים באירועים מיוחדים.

חוש הריח
logo בניית אתרים